Tutkimukset Liikunta ja liikkuminen elämänkulussa Oppilaiden osallisuus ja liikkuminen
Oppilaiden osallisuus ja liikkuminen

Väitöskirjatutkimuksen tavoitteena on selvittää nuorten koulupäivän aikaista liikkumista, nuorten kokemaa sosiaalista asemaa ja osallisuutta yläkouluissa. Tutkimus on osa Liikkuva koulu -ohjelman seurantaa.
Tutkimuksen punaisena lankana on nuoren kokema subjektiivinen sosiaalinen asema koulussa. Subjektiivinen sosiaalinen asema tarkoittaa yläkoululaisen omaa tunnetta siitä, mikä on hänen paikkansa oman kouluyhteisön sosiaalisessa arvojärjestyksessä.
Tutkimuksessa hyödynnetään useita menetelmiä: kyselyitä, havainnointia, haastatteluita sekä liikkumisen mittaamista liikemittareilla. Subjektiivista sosiaalista asemaa tutkitaan kymmenportaisella tikasmallilla, jota on käytetty useissa kansainvälisissä tutkimuksissa.
Tutkimuksessa tarkastellaan nuoren kokeman subjektiivisen sosiaalisen aseman yhteyttä koulupäivän aikaiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita myös siitä, miten nuoren kokemukset subjektiivisesta sosiaalisesta asemasta ovat yhteydessä nuoren kouluun liittämiin tunteisiin ja kuinka nämä kokemukset ja tunteet näkyvät koulussa nuorten käyttäytymisessä ja vertaissuhteissa. Tavoitteena on lisäksi kuvata osallisuuden edellytyksiä niiden nuorten näkökulmasta, jotka ovat osallistuneet aktiivisesti koulupäivän aikaisen liikkumisen toteutukseen.
Materiaalit





Lisätietoja tutkimuksesta:

Katja Rajala
Tutkija Strateginen tietotuotanto +358400658003 katja.rajala@jamk.fi
Tutkimusryhmä: Katja Rajala, Hannu Itkonen (JYU), Anna Kankaanpää, Harto Hakonen, Tuija Tammelin ja Kaarlo Laine
Yhteistyössä: Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta ja Liikkuva koulu -ohjelma