Lasten runsas ruutuaika on yhteydessä heikkoon koulumenestykseen

Tuoreen tutkimuksen mukaan lapset, jotka viettävät runsaasti aikaa television, tietokoneen ja pelikonsoleiden ääressä, menestyvät heikommin koulussa kuin lapset, joille kertyy ruutuaikaa alle kaksi tuntia päivässä.

Tutkimustulokset on julkaistu kansainvälisessä liikuntalääketieteen lehdessä Medicine and Science in Sports and Exercise. Tutkimukseen osallistui 277 suomalaista viides- ja kuudesluokkalaista lasta.

Tutkimuksessa lapset raportoivat, kuinka paljon he katsovat päivittäin televisiota, käyttävät tietokonetta ja pelaavat konsolipelejä. Lisäksi lapset arvioivat, kuinka monena päivänä he liikkuvat ripeästi (vastaa reipasta kävelyvauhtia) vähintään tunnin päivässä. Koulumenestystä arvioitiin kouluarvosanojen perusteella.

Tulokset osoittavat, että lapset, joille kertyi yli kolme tuntia päivittäistä ruutuaikaa, saivat koulussa heikompia arvosanoja kuin lapset, joille kertyi ruutuaikaa alle kaksi tuntia päivässä. Liikunnallisesti aktiiviset lapset taas saivat parempia arvosanoja kuin vähän liikkuvat lapset.

– Runsaan ruutuajan yhteyttä heikkoon koulumenestykseen voi selittää se, että television, tietokoneen ja pelikonsolin ääressä vietetty aika on pois esimerkiksi kotitehtävien tekemiseen, lukemiseen ja nukkumiseen käytetystä ajasta. Kaikki ruutuaika ei kuitenkaan ole haitallista oppimiselle ja koulumenestykselle. Vanhempien kannattaisikin kiinnittää erityistä huomiota lasten viihdemedian käyttöön sekä runsaaseen, yli kolmen tunnin päivittäiseen ruutuaikaan, kehottaa tutkija Heidi Syväoja LIKES-tutkimuskeskuksesta.

Kotimaiset lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden suositukset ohjeistavat koululaisia liikkumaan ripeästi vähintään tunnin päivässä sekä rajoittamaan ruutuajan viihdemedian ääressä enintään kahteen tuntiin päivässä.

Hiljattain julkaistun Liikkuva koulu -ohjelman tutkimusraportin mukaan ruutuajan suositus ylittyy reippaasti sekä tytöillä että pojilla ala- ja yläkoulussa. Erittäin runsas ruutuaika koulupäivän jälkeen ja viikonloppuisin lisää lasten ja nuorten liikkumattomuutta merkittävästi.

– Uudet tutkimustulokset tukevat ruutuajan suositusta myös koulumenestyksen näkökulmasta: säännöllinen liikunta ja kohtuullinen määrä ruutuaikaa näyttäisivät edistävän myös koulumenestystä ja oppimista, summaa Syväoja.

Taustamateriaali pdf-muodossa

Syväoja, H. J., Kantomaa, M. T., Ahonen, T., Hakonen, H., Kankaanpää, A. & Tammelin, T. H. 2013. Physical activity, sedentary behavior, and academic performance in Finnish children. Medicine & Science in Sports & Exercise (MSSE) http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/publishahead/Physical_Activity,_Sedentary_Behavior,_and.98362.aspx

Lisätietoja

Syväoja Heidi

Tutkija (perhevapaalla)

Sähköpostiosoite
Osoite LIKES-tutkimuskeskus, Rautpohjankatu 8, 40700 Jyväskylä
Asiantuntemus liikunta ja oppiminen; liikuntafysiologia; kuntotestaus; kognitiomittaukset

 

 
Jaa sivu: