Tutkimukset Hyvinvointi ja oppiminen Liikkuvaa matikkaa
Liikkuvaa matikkaa

Fyysisesti aktiivisten matematiikan tuntien vaikutus lasten oppimistuloksiin, kouluviihtyvyyteen, motivaatioon ja motorisiin taitoihin
Tutkimuksen tarkoitus
Tutkimus tuottaa tietoa siitä, miten liikkumista kannattaa lisätä koulupäivään oppimisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvitetään, miten liikunnallinen matematiikan oppitunti vaikuttaa lasten oppimistuloksiin, kognitiivisiin toimintoihin, viihtyvyyteen, motivaatioon ja motorisiin taitoihin.
Tutkimuksessa selvitetään myös liikunnan ja oppimisen yhteyttä selittäviä tekijöitä.
Tutkimus tuottaa opetuksessa hyödynnettävää tietoa liikkeen lisäämisestä oppitunneille. Tulokset kootaan yleistajuiseksi materiaaliksi opettajien, koulujen ja muiden opetusalan asiantuntijoiden käyttöön.
Menetelmät
Liikunnan akuutteja ja pitkäaikaisia vaikutuksia testataan interventiotutkimuksessa, jossa kolmea erilaista matematiikan oppituntia verrataan toisiinsa:
- Liikunnallinen matematiikan oppitunti, jossa liikkuminen sisältää matematiikan oppimistavoitteen
- Liikunnallinen matematiikan oppitunti, jossa liikuntaosuus ei sisällä oppimistavoitetta
- Tyypillinen matematiikan oppitunti, joka ei sisällä lisättyä liikuntaa.
Materiaalit


Tiedotteet
Blogit – 1.4.2020
Sata tuntia Liikkuvaa matikkaa
Lisätietoja tutkimuksesta:

Tuija Tammelin
Johtava tutkija Liikunnan ja terveyden tutkimus +358400247998 tuija.tammelin@jamk.fi

Heidi Syväoja
Tutkija Liikunnan ja terveyden tutkimus +358400248133 heidi.syvaoja@jamk.fi

Piritta Asunta
Tutkija Liikunnan ja terveyden tutkimus +358505765212 piritta.asunta@jamk.fi
Yhteistyössä: Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos ja kasvatustieteiden laitos, Northeastern University / Department of Psychology and Department of Health Sciences, Hogskolen på Vestlandet, Niilo Mäki -instituutti, Liikkuva koulu -ohjelma
Rahoitus: opetus- ja kulttuuriministeriö
Aikataulu 2017 – 2020