Likesin hallitus hyväksyi etenemisen kohti yhdistymistä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa

Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr:n (Likes) hallitus hyväksyi 18. kesäkuuta kokouksessaan osaltaan sopimuksen, jonka tarkoituksena on yhdistää kahden organisaation toiminnot 1.1.2022. Aiemmin tällä viikolla 14. kesäkuuta Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy:n (JAMK) hallitus hyväksyi myös sopimuksen.

Kuvituskuva

Likesin hallituksen puheenjohtaja Tom Nevanpää antaa kiitoksen JAMKille erityisesti siitä yhteistyöstä, mikä valmisteluprosessin sisältöjen hiomisessa on syntynyt.

– Päätöksenteon juoksutus ja sisällöt suunniteltiin yhdessä JAMKin kanssa. Vaikka molemmat hallitukset tekivät päätökset itsenäisesti ja eri päivinä, ovat niiden sisällöt ja päätöksenteon elementit samanlaisia, Nevanpää toteaa.

– Se tavoiteasetelma, mikä aiesopimuksen yhteydessä jo määriteltiin, on vain vahvistunut neuvottelujen aikana, Nevanpää kertoo.

Nevanpää uskoo, että Likes vahvistaa JAMKin tutkintorakennekokonaisuutta ja asemaa hyvinvoinnin tutkijana, kehittäjänä ja asiantuntijana. Yhtenä esimerkkinä päätöksenteon avoimuudesta ja hyvästä hengestä Nevanpää mainitsee JAMKille puhe- ja läsnäolo-oikeudella myönnetyn paikan Likesin hallituksessa siirtymäajaksi eli vuoden 2021 loppuun.

– Likes on vanha ja perinteikäs jyväskyläläinen kokonaisuus. Mieltäni lämmittää erityisesti, että Likesin valtakunnallisesti ja kansainvälisesti korkean profiilin työ terveyden, liikkumisen ja liikunnan edistämisessä saa jatkua täällä Jyväskylässä. Kokonaisuus tukee myös Jyväskylän liikuntapääkaupunkiasemaa, iloitsee Nevanpää.

Liikkumisen edistämiselle JAMK tarjoaa laajemmat mahdollisuudet

Likesin johtaja Eino Havas näkee JAMKissa mahdollisuuden laajentaa entisestään liikkumisen edistämistä kansanterveydellisestä näkökulmasta.

– Liikunnan edistämiseen liittyy kaksi ulottuvuutta. Se voidaan nähdä faktisesti liikuntana, jolloin puhutaan esimerkiksi organisoidusta liikunnasta tai ammattimaisesta urheilusta, joihin liittyy tiettyjen sääntöjen, normien ja tavoitteellisen harjoittelun näkökulma, pohtii Havas.

– Ammattikorkeakoulukonteksti tarjoaa meille laajemmat mahdollisuudet edistää nimenomaan kansanterveydellistä liikkumista, jonka osaamiseen ja harjoittamiseen kaikilla on edellytykset. Tarkoitamme sillä liikkeen lisäämisestä eri tavoin kaikkien ihmisten arkeen. JAMK tukee Likesin toteuttamaa liikunnan ja terveyden tutkimusta ja asiantuntijatyötä erityisesti terveyden edistämisen näkökulmasta, Havas jatkaa.

Koulutusorganisaatiossa liikkumisen edistäminen voidaan ulottaa moniin eri toimialoihin. Havaksen mukaan liikkumisen edistäminen liitetään usein leimallisesti vain liikunnan toimialan asiaksi. JAMKissa Likesin toteuttama työ aktiivisemman arjen puolesta etenee konkreettisesti osaksi laajempaa kokonaisuutta.

– Meillä on Suomessa huutava työvoimapula tietyillä aloilla, eikä työvoiman määrä ole tulevaisuudessa lisääntymässä. Näen, että JAMKissa voimme olla osaltamme parantamassa tulevan työvoiman laatua, Havas toteaa.

Eino Havas

Johtaja Johtaja +358500605527 eino.havas@likes.fi

Aiheesta lisää

Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Likes yhdistävät voimansa

Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy (JAMK) ja Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr (Likes) yhdistävät voimansa 1.1.2022 alkaen.

Lue tiedotteet

JAMK ja Likes ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhdistymisestä

Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy (JAMK) ja Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr (Likes) ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteistyön tiivistämisestä. Tavoitteena on JAMKin ja Likesin toimintojen yhdistäminen siten, että Likesin toiminta ja henkilöstö siirtyvät JAMKille 1.1.2022 mennessä. Tiiviimpi yhteistyö ja yhdistymisen suunnittelu käynnistyvät välittömästi.

Lue tiedotteet

Lukiolaisten hyvinvointi kiinnostaa oppilaitoksia

Opiskelijoiden jaksamisen ja hyvinvoinnin tukemiseen on havahduttu monissa lukioissa kuluneen vuoden aikana. Myös lukion opetussuunnitelman perusteissa kiinnitetään erityistä huomiota hyvinvointiin sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen edistämiseen. Erilaisia matalan kynnyksen keinoja tukea lukiolaisten jaksamista on olemassa, mutta tukitoiminnot vaativat hyvinvointiin liittyvien teemojen huomaamista ja priorisointia.

Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Likes yhdistävät voimansa