Viestintää vähän liikkuvien liikuttamiseksi?

Suomalaiset liikuntakampanjamateriaalit vuosina 1945–2010

Liikkumaton elämäntapa on noussut maailmanlaajuiseksi kansanterveysuhaksi. Suomi ei ole poikkeus, vaikka täällä on toteutettu erilaisia liikuntakampanjoita sadoittain viimeisten vuosikymmenten kuluessa. Tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää,

  • miten suomalaiset kuntoliikuntajärjestöt ovat viestineet liikunnan edistämiseksi kampanjamateriaaleissaan vuosina 1945–2010
  • miten yhteiskunnan muutokset ovat näkyneet eri aikakausien materiaaleissa
  • miten vähän liikkuvat on huomioitu kohderyhmänä.

Alkuperäismateriaaleina ovat viiden kuntoliikuntajärjestön, Kuntotoimiston ja KKI-ohjelman tuottamat kampanjamateriaalit. Tutkimusaineisto koostuu n. 600 julisteesta ja n. 200 kuntokortista.

Aikaisempi tutkimus on keskittynyt vahvasti kampanjoiden vaikutusten arviointiin ja niiden kustannustehokkuuteen. Sen sijaan sitä, millä ihmisiin yritetään vaikuttaa, on liikuntavalistuksen osalta tutkittu vielä erittäin vähän. Liikuntakampanjamateriaalien analysoinnista voidaan ammentaa uutta näkökulmaa siihen, miten ohjata (tai ei ohjata) vähän liikkuvia ihmisiä liikunnan pariin ja miten ottaa kantaa uusiin fyysistä passiivisuutta aiheuttaviin tekijöihin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää, kun kehitetään viestintää vähän liikkuvien liikuttamiseksi.

Yhteistyötahot: LIKES-tutkimuskeskus, Turun yliopisto ja Jyväskylän yliopisto

Lisätietoja

Rantala Maria

Tutkija

Puhelin 020 762 9536
Sähköpostiosoite
Osoite LIKES-tutkimuskeskus, Rautpohjankatu 8, 40700 Jyväskylä
Asiantuntemus Suomen liikuntahistoria, liikuntavalistus ja -mainonta, visuaaliset aineistot ja kuvatutkimus, naisurheilijat ja media

Julkaisut:

Sata vuotta toistoa. Liikunnan asemointi ja argumentointi suomalaisessa liikuntapolitiikassa vuosina 1909–2013. Maria Rantala. LIKES-tutkimuskeskus 2014. Jyväskylä. ISBN: 978-951-790-361-5. Tiedote.

 
Jaa sivu: