kehonkoostumus

Mitä tulokset tarkoittavat?

Kehonkoostumus-kohtaan on koottu yhteen InBody-mittauksen olennaisimmat tulokset sekä erikseen mitattu vyötärönympärys.

Rasvaprosentin, viskeraalirasvan alan ja lihasmassan perusteella saat kehonkoostumuksestasi kuntoluokan asteikolla 1–5. Kuntoluokka kertoo, miten tuloksesi suhteutuu saman ikäisiin ja samaa sukupuolta olevien suomalaisten tuloksiin.

Mittanauha ja vaaka kehonkoostumuksen arvioinnissa

Henkilöillä, joilla Inbody-mittauksen tekeminen ei ole mahdollista, esimerkiksi sydämen tahdistimen vuoksi, kohonkoostumusta arvioidaan vyötärönympäryksen ja painoindeksin perusteella. Vyötärönympäryksen painoarvo on 75 prosenttia ja painoindeksin (BMI) 25 prosenttia.

Emme suosittele tekemään johtopäätöksiä mahdollisesta ylipainosta tai ylipainon määrästä painoindeksin (BMI) perusteella. Mahdollinen ylipaino ja sen määrä selviävät InBody-lomakkeesta.

Vyötärönympärystä kannattaa seurata myös kotioloissa. Tuloksia voi tulkita seuraavan taulukon avulla (Käypä hoito 2010):

  TAVOITEARVO LIEVÄ TERVEYSHAITTA HUOMATTAVA TERVEYSHAITTA
Miehet < 94 cm 94–101 cm > 102 cm
Naiset < 80 cm 80–87 cm  > 88 cm

Kehonkoostumuksen tulkinta

Viitearvot: LIKES 2007–2015

KUNTOLUOKKA TULOS
1 Heikko
2 Välttävä
3 Keskiverto
4 Hyvä
5 Erinomainen

Kehonkoostumusmittauksen tulokset

  • Olennaisimpia tarkasteltavia muuttujia ovat kehon rasvavarastot ja niiden sijainti.
  • Kokonaisrasvaprosentti on huomattavasti luotettavampi mittari painon sopivuuden tai ylipainon määrän arviointiin kuin painoindeksi (BMI).
  • Lihas- ja nestetasapainomittaukset saatavat etenkin ikääntyneillä paljastaa puutteita ravitsemuksessa tai liian vähäistä tai yksipuolisesta liikunnasta.
  • Seurantamittaukset saattavat osoittaa elintapamuutosten onnistumisen vaikka vaaka ei sitä kertoisikaan --> "läski muuttuu lihakseksi".

InBody-lomakkeen tulkinta

 
Jaa sivu: